HOSHAS

Pengenalan

 

Hospital Mentakab mula beroperasi pada tahun 1920-an iaitu sejak zaman pemerintahan British yang kemudiannya di naik taraf sebagai Hospital Daerah. Pada tahun 1970-an ia dikenali sebagai Hospital Berpakar sebelum di kembangkan menjadi Hospital Mentakab pada tahun 1990-an. Dengan keluasan tapak 6.4 hektar (16 ekar), Hospital Mentakab mempunyai 15 blok juga merupakan hospital rujuk kepada 6 daerah. Hospital Mentakab berdiri megah di atas bukit sederhana rendah di pinggir jalan dalam menghubungkan Mentakab dan Temerloh yang sejak penubuhannya sekitar tahun 1920-an telah menjadi kebanggaan kira-kira sejuta penduduk sekitar Temerloh dan Mentakab.

Dengan penutupan Hospital Mentakab dan beroperasinya Hospital Temerloh yang terletak di pertengahan Lebuhraya Kuala Lumpur - Kuantan. Lokasinya di Mukim Perak dalam daerah Temerloh yang berkeluasan 44 ekar dan dikelilingi taman yang menghijau. Pembinaannya dimulakan pada Jun 2002 dan tamat pada 15 Jan 2005 dalam tempoh 34 bulan. Kos pembinaan adalah sebanyak RM 480 juta. Hospital ini dibina bagi menggantikan Hospital Mentakab yang telah beroperasi hampir satu abad lamanya. Peranannya bukan sahaja kepada penduduk di daerah Temerloh malahan menjadi Hospital Rujukan bagi daerah Kuala Lipis ,Raub , Maran ,Bentong ,Jerantut dan Bera.

Perkhidmatan Hospital Temerloh beroperasi secara berperingkat dari Mac 2005 dan sepenuhnya pada 16 April 2005. Pada Isnin 27hb. Mac 2006 bersamaan 26 Safar 1427H perasmian Hospital Temerloh disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Muadzam Shah. Pada Majlis Perasmian ini Hospital Temerloh diberi penamaan semula sebagai Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh,(HOSHAS).

Hubungi Kami

Hospital Sultan Haji Ahmad Shah
Jalan Maran, 28000 Temerloh, Pahang Darul Makmur

E-mel Rasmi
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

No. Telefon
+6092955333

Perkhidmatan

Pentadbiran

Wad Bersalin

Wad Kanak-Kanak

Wad Lelaki

Wad Perempuan

Kecemasan

Hemodialisis

Klinik Pakar

Pengimejan Diagnostik

Farmasi dan Bekalan

Rekod Perubatan

CSSU

Rehabilitasi

Sajian Makanan

Patologi

Kawalan Infeksi

Kemudahan

Kafeteria

Mini Market

Tandas Awam

Balai Pelawat

Surau

Mesin ATM

Taman Permainan

Mesin Tambah Nilai

Kawasan Riadah

Lif

Kaunter Pertanyaan

Escalator

  • Perkhidmatan Rawatan dan Perubatan Pakar

    Perkhidmatan rawatan pakar Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh, adalah khusus untuk pesakit yang mempunyai temujanji untul rawatan susulan apabila keluar dari wad. Pesakit-pesakit untuk rawatan pakar juga adalah berdasarkan rujukan dari klinik-klinik kesihatan kerajaan, klinik-klinik swasta setempat dan rujukan dari hospital daerah berhampiran.

    Selain itu, Hospital Sultan Haji Ahmad Shah juga menangani kes-kes kecemasan (kemalangan) & trauma (keganasan rumah tangga, rogol, sumbang mahram, penderaan dll) di Jabatan Kecemasan & Trauma.

    Orang ramai yang tidak mempunyai temujanji atau rujukan, disarankan untuk mendapatkan rawatan dengan doktor di klinik-klinik berhampiran agar rujukan ke hospital boleh dibuat. Pesakit "walk-in: tanpa temujanji tidak digalakkan.

    Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh menawarkan pelbagai perkhidmatan rawatan dan perubatan pakar. Berikut adalah 12 perkhidmatan kepakaran yang terdapat di HoSHAS, Temerloh :
    1. Perubatan Am
    2. Pembedahan Am
    3. Orthopedik (Tulang)
    4. Obstetrik & Ginekologi (Sakit Puan & Kelahiran)
    5. Pediatrik (Kanak-kanak)
    6. Anaetesiologi (Bius)
    7. Patologi (Makmal Ujian Perubatan)
    8. Kecemasan & Trauma
    9. Radiologi (X-Ray & Pengimejan)
    10. Psikiatrik (Kesihatan Mental)
    11. Oftalmologi (Mata & Penglihatan)
    12. Otorinolaringologi (Telinga, Hidung, Tekak) 
    Sub kepakaran :
    1. Bedah Mulut & Maksilofasial
    2. Pergigian Pediatrik
    3. Nephrologi
    4. Maternal - Foetal Medicine
    Perkhidmatan Sokongan :
    1. Rehabilitasi (Fisiologi / Carakerja)
    2. Farmasi
    3. Perubatan Sosial
    4. Dietetik / Sajian
    5. Pendidikan Pesakit
    6. Rekod Perubatan

    Fasiliti perubatan yang disediakan


    Tarikh kemaskini jumlah katil : 28 Oktober 2022
  • Piagam Pelanggan

    PIAGAM PELANGGAN BAGI PERKHIDMATAN BARISAN HADAPAN KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

    Kami berjanji untuk memberikan perkhidmatan secara profesional, selamat, mesra, penyayang dan berkualiti.
    1. Keutamaan akan kami berikan kepada kes kritikal dan separa kritikal di Jabatan Kecemasan dan Trauma dengan masa menunggu seperti berikut :
      • Semua kes kritikal (Zon Merah) dirawat dengan serta-merta.
      • Semua kes separa kritikal (Zon Kuning) dirawat dalam masa 15 minit.
      • Lain-lain kes (Zon Hijau) akan dilihat mengikut keutamaan keadaan pesakit.

    2. Perkhidmatan Klinik Pesakit Luar dan Klinik Pakar akan diberikan mengikut giliran dan/atau keadaan pesakit. Keutamaan akan diberikan kepada kanak-kanak, ibu hamil, warga emas dan orang kurang upaya.

    3. Maklumat akan diberikan kepada pelanggan berkenaan penyakit dan perawatan.

    4. Kerahsiaan maklumat peribadi, penyakit dan perawatan yang diberikan kepada pesakit adalah terjamin.

    5. Kemudahan dan persekitaran yang bersih, selesa dan selamat disediakan.

    KAMI BERILTIZAM :

    1. Pelanggan kami adalah pesakit-pesakit secara langsung dan secara tidak langsung pelawat-pelawat, pembekal-pembekal dan lain-lain pengguna kemudahan Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh.

    2. Kewajipan Kami kepada pelanggan adalah seperti berikut :
      • Setiap pesakit akan diberi rawatan perubatan berkualiti yang sewajarnya
      • Setiap pesakit yang memerlukan rawatan khusus yang tidak terdapat di hospital ini akan dirujuk ke hospital lain yang sesuai
      • Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas
      • Setiap pesakit akan diberi jaminan bahawa kehormatannya akan terpelihara semasa menerima rawatan. Segala maklumat mengenai penyakit dan rawatannya akan dirahsiakan dan hanya boleh diberitahu kepada pihak tertentu dengan keizinannya tertakluk kepada undang-undang
      • Setiap pesakit akan diberi penerangan yang jelas mengenai prosedur dan rawatan yang dicadangkan termasuk risiko dan pilihan yang lain

    3. Kewajipan Pelanggan kepada pihak pengurusan HoSHAS adalah seperti berikut :
      • Mematuhi semua peraturan, prosedur dan khidmat nasihat yang berkaitan pada bila-bila masa
      • Menunggu dan menjaga kebersihan ruang bangunan serta semua kemudahan Hospital ini sebaik mungkin dan secara bertanggungjawab supaya mengelakkan kerosakan
      • Menjelaskan segala bayaran yang dikenakan dalam tempoh yang ditetapkan.
  • Carta Organisasi

    CARTA ORGANISASI TERBARU 2024


    Sila klik di sini untuk melihat Struktur Organisasi HoSHAS.

  • Visi, Misi & Objektif

    PERNYATAAN VISI
    Untuk mewujudkan perkhidmatan hospital yang memberikan perkhidmatan di mana kesihatan pesakit dimaksimakan.

    PERNYATAAN MISI
    Misi hospital adalah :
    1. Memudah dan membolehkan rakyat
      • Memaksimakan taraf kesihatan mereka
      • Menghargai kesihatan sebagai aset berharga
      • Membolehkan pelanggan bertanggungjawab dan bertindak untuk meningkatkan kesihatan mereka

    2. Meningkatkan kualiti sistem hospital melalui
      • Fokus
      • Adil
      • Cekap
      • Menjaga maklumat pelanggan
      • Menggunakan teknologi yang berpatutan
      • Berinovatif
      • Mengikut kesesuaian persekitaran

    3. Melalui nilai-nilai
      • Budaya korporat (sifat penyayang, profesionalisme, dan kerja berpasukan)
      • Saling menghormati
      • Penglibatan masyarakat
    Sila klik di sini untuk Visi HoSHAS dan Misi HoSHAS dalam format pdf

    PERNYATAAN OBJEKTIF
    Menyediakan dan memberikan perkhidmatan perubatan yang berkesan, terkini dan penuh tanggungjawab kepada semua lapisan masyarakat sesuai dengan kehendak pelanggan dan etika perkhidmatan yang bercirikan kecekapan, kualiti, inovasi dan berteraskan Budaya Penyayang, kerja berpasukan dan profesionalisma agar dapat mencapai wawasan untuk mewujudkan sebuah negara yang mempunyai individu, keluarga dan masyarakat yang sihat.

    OBJEKTIF KUALITI HOSHAS
    1. Membentuk data asas untuk aktiviti peningkatan kualiti "Quality Improvement" di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS), Temerloh, meniliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.

    2. Mengenalpasti masalah dalam struktur kualiti serta sumber manusia dan mewujudkan langkah-langkah pembaikan untuk Program Jaminan Kualiti (QAP)

    3. Standards set by higher authority (MOH,MSQH, dan sebagainya)
      • National Indicator Approach (NIA)

      • Key Performance Indicators (KPI)
        • By programs / activities
        • Complaince & Outliers
        • Monitoring at Institution, State and Ministry levels

    4. Hospital Specific Approach (HSA)
      • Incident Reporting
        • No. Of Falls, Needle-stick Injuries, Medication Errors, Transfusion Errors.

      • Feedbacks from stakeholders
        • Complaints & Commendations
        • Customers' Satisfaction Surveys

      • Quality-based Committees
        • Clinical Governance
        • Mortality Review
        • Clinical Audits
  • Ahli Lembaga Pelawat

    alp hoshas 20232026
  • Logo Rasmi



    Singkatan nama Hospital

    ه - Hospital

    س - Sultan

    ح - Haji

    ا - Ahmad

    ش - Shah

    Maksud Simbol pada logo

    Gading - Lambang keteguhan

    Warna kuning, merah dan biru - Lambang korporat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)

    Gabungan lambang  ح , س- membentuk DNA (unsur kejadian manusia)

    dan ا adalah jarum (perubatan)
HOSHAS

QR Code
Scan Kod QR pada telefon pintar anda untuk versi mudah alih.

Hakcipta Terpelihara © 2022 Hakcipta Terpelihara Portal Rasmi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah. Kemaskini : 12/04/2024 Jumlah Pelawat : 7580