Unit Kualiti, Keselamatan Pesakit dan Penyelidikan

Unit Kualiti dan Penyelidikan HoSHAS mula ditubuhkan pada tahun 2005. Berdasarkan kepada Surat Bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia Bil.35 dalam KKM bertarikh 30 Januari semua hospital utama dikehendaki menubuhkan Sekretariat Kualiti QAP.

Sehubungan dengan itu, peningkatan Unit Kualiti HoSHAS telah dipergiatkan semula pada awal tahun 2006, selaras ke arah persediaan dalam pengiktarafan dengan dipengerusikan oleh Pengarah Hospital dan dianggotai oleh semua ketua-ketua Jabatan, pakar-pakar dari pelbagai Jabatan Klinikal dan sokongan.

Jawatan / Lokasi No Sambungan
Unit Kualiti 1620 / 1621

Unit Kualiti menyediakan perkhidmatan sokongan kepada aktiviti-aktiviti kualiti yang dijalankan oleh Hospital ini. Perkhidmatan yang disediakan adalah mengikut keutamaan, kepentingan, permintaan dan impak terhadap hasil jagaan kesihatan. 

Perkhidmatan Kekerapan / Masa
Menyelaras Dan Memantau HPIA & KPI Setiap Bulan
Menyelaras Dan Memantau Program Akreditasi Hospital - Menerima Data-Data Yang Lengkap Setiap Bulan Dan Dianalisis Data Untuk Diedar Ke Jabatan /Unit/JKNP Setiap Bulan
Memantau Keperluan RCA Bagi Data KPI Dan HPIA Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada) 3 Bulan Sekali
Mengumpul Dan Menghantar Laporan Projek QAP, INOVASI, HSR, HSA, KIK Setiap Jabatan / Unit 6 Bulan Sekali
Melaksanakan Audit KPI & HPIA Dalaman Dan Luaran JKNP /KKM 2 Kali Setahun
Menjalankan Performance Indikator  MSQH Percentage Of Patients Leaving Hospital Against Medical Advice Relative To All Patients Hospitalised Within A Specified Period.

Setiap Bulan

Pemantauan 13 Patients Safety Goal Jika Ada Kes
Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form Mengikut Keperluan
Membantu Dalam Tugasan Di Bilik Pengambilan Darah 3 Kali Seminggu
Kajian-Kajian Hospital HoSHAS 6 Kali Setahun
Pemantauan Terma 7 Rujukan Jawatankuasa Hospital 2 Kali Setahun
Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan HoSHAS Setiap Tahun
Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran Hospital Klauster 6 Kali Sebulan
Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran 6 Bulan Sekali

• Membentuk data asas untuk aktiviti peningkatan kualiti “Quality Improvement” di hospital awam di Malaysia, meniliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.
• Mengenalpasti masalah dalam struktur kualiti serta sumber manusia dan mewujudkan langkah-langkah pembaikan untuk Program Jaminan Kualiti (QAP)

1) Program Penjaminan Kualiti HPIA , KPI dan Bahagian Sains Kesihatan Bersekutu

2) Akreditasi

3) Incident Reporting

4) Audit

5) Inovasi KIK

6) Clinical Practice Guidelinen (CPG)

7) Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam (PKPA)

8) Piagam Pelanggan

9) Registry,

10) Memberi Taklimat kepada Pegawai Perubatan Latihan Siswazah semasa lapor diri

10) Penyeliaan sport check bahagian pengurusan

11) Pendaftaran Clinikal Research Peringkat Hospital NMRR dan MREC

12) Memantau Keperluan RCA Bagi 15 Patients Safety Goal Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada)

13) Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form

14) Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan Hoshas

15) Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran

16) Internal Audit Standard MSQH Hospital HoSHAH 32 Standard Mengikut Jabatan

17) Pengumpulan Terma Dan Rujukan Jawatankuasa- Jawatankuasa Hospital

 1. Tajuk   : CME - Pain as 5th Vital Sign
     Lokasi : Auditorium, HOSHAS
     Tarikh  : 14 Februari 2020

2. Tajuk   : Research Roadshow
     Lokasi : Bilik Semarak IT ( 1 ), Unit Teknologi Maklumat, HOSHAS
     Tarikh  : 17 Mac 2020

3. Tajuk   : Bengkel Root Cause Analysis Peringkat Hospital Kluster 2020
     Lokasi : Auditorium, HoSHAS
     Tarikh  : 21 - 22 Julai 2020

4.

5. cme goal its not just about football 15092023

6
cme hsptl bebas kesakitan.dimanakah kita 19012024

HOSHAS

QR Code
Scan Kod QR pada telefon pintar anda untuk versi mudah alih.

Hakcipta Terpelihara © 2022 Hakcipta Terpelihara Portal Rasmi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah. Kemaskini : 12/04/2024 Jumlah Pelawat : 7589