Unit Kualiti dan Penyelidikan HoSHAS mula ditubuhkan pada tahun 2005. Berdasarkan kepada Surat Bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia Bil.35 dalam KKM bertarikh 30 Januari semua hospital utama dikehendaki menubuhkan Sekretariat Kualiti QAP.
Sehubungan dengan itu, peningkatan Unit Kualiti HoSHAS telah dipergiatkan semula pada awal tahun 2006, selaras ke arah persediaan dalam pengiktarafan dengan dipengerusikan oleh Pengarah Hospital dan dianggotai oleh semua ketua-ketua Jabatan, pakar-pakar dari pelbagai Jabatan Klinikal dan sokongan.
Jawatan / Lokasi | No Sambungan |
Unit Kualiti | 1620 / 1621 |
Unit Kualiti menyediakan perkhidmatan sokongan kepada aktiviti-aktiviti kualiti yang dijalankan oleh Hospital ini. Perkhidmatan yang disediakan adalah mengikut keutamaan, kepentingan, permintaan dan impak terhadap hasil jagaan kesihatan.
Perkhidmatan | Kekerapan / Masa |
Menyelaras Dan Memantau HPIA & KPI | Setiap Bulan |
Menyelaras Dan Memantau Program Akreditasi Hospital - Menerima Data-Data Yang Lengkap Setiap Bulan Dan Dianalisis Data Untuk Diedar Ke Jabatan /Unit/JKNP | Setiap Bulan |
Memantau Keperluan RCA Bagi Data KPI Dan HPIA Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada) | 3 Bulan Sekali |
Mengumpul Dan Menghantar Laporan Projek QAP, INOVASI, HSR, HSA, KIK Setiap Jabatan / Unit | 6 Bulan Sekali |
Melaksanakan Audit KPI & HPIA Dalaman Dan Luaran JKNP /KKM | 2 Kali Setahun |
Menjalankan Performance Indikator MSQH Percentage Of Patients Leaving Hospital Against Medical Advice Relative To All Patients Hospitalised Within A Specified Period. |
Setiap Bulan |
Pemantauan 13 Patients Safety Goal | Jika Ada Kes |
Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form | Mengikut Keperluan |
Membantu Dalam Tugasan Di Bilik Pengambilan Darah | 3 Kali Seminggu |
Kajian-Kajian Hospital HoSHAS | 6 Kali Setahun |
Pemantauan Terma 7 Rujukan Jawatankuasa Hospital | 2 Kali Setahun |
Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan HoSHAS | Setiap Tahun |
Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran Hospital Klauster | 6 Kali Sebulan |
Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran | 6 Bulan Sekali |
• Membentuk data asas untuk aktiviti peningkatan kualiti “Quality Improvement” di hospital awam di Malaysia, meniliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.
• Mengenalpasti masalah dalam struktur kualiti serta sumber manusia dan mewujudkan langkah-langkah pembaikan untuk Program Jaminan Kualiti (QAP)
1) Program Penjaminan Kualiti HPIA , KPI dan Bahagian Sains Kesihatan Bersekutu
2) Akreditasi
3) Incident Reporting
4) Audit
5) Inovasi KIK
6) Clinical Practice Guidelinen (CPG)
7) Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam (PKPA)
8) Piagam Pelanggan
9) Registry,
10) Memberi Taklimat kepada Pegawai Perubatan Latihan Siswazah semasa lapor diri
10) Penyeliaan sport check bahagian pengurusan
11) Pendaftaran Clinikal Research Peringkat Hospital NMRR dan MREC
12) Memantau Keperluan RCA Bagi 15 Patients Safety Goal Bagi Jabatan Yang Terlibat (Sekiranya Ada)
13) Menyelaras Dan Memantau Patients Safety Incident Management & Responding Form
14) Pemantauan Berkala Polisi-Polisi Jabatan Hoshas
15) Menjalankan Kajian Kepuasan Pelanggan Dalaman Dan Luaran
16) Internal Audit Standard MSQH Hospital HoSHAH 32 Standard Mengikut Jabatan
17) Pengumpulan Terma Dan Rujukan Jawatankuasa- Jawatankuasa Hospital
1. Tajuk : CME - Pain as 5th Vital Sign
Lokasi : Auditorium, HOSHAS
Tarikh : 14 Februari 2020
2. Tajuk : Research Roadshow
Lokasi : Bilik Semarak IT ( 1 ), Unit Teknologi Maklumat, HOSHAS
Tarikh : 17 Mac 2020
3. Tajuk : Bengkel Root Cause Analysis Peringkat Hospital Kluster 2020
Lokasi : Auditorium, HoSHAS
Tarikh : 21 - 22 Julai 2020
4.
5.
6.
7.
8.
9. Tajuk : Bengkel Incident Reporting dan Root Cause Analysis ( RCA ) Peringkat HoSHAS Tahun 2024
Lokasi : Bilik Seminar Kluster Teratai dan Kiambang
Tarikh : 26 September 2024