Friday, 04 October 2024 | 31 Rabiul-Awwal 1446

Selamat Datang Ke Portal Rasmi Hospital Tengku Ampuan Afzan

Kesihatan Anda Adalah Diutamakan

Transaksi Bayaran Tanpa Tunai (Cashless)

Notis Pemakluman

Transaksi Bayaran Tanpa Tunai (Cashless) di HTAA Bermula 1 Oktober 2022

Agenda Nasional Malaysia Sihat

#kitamestimenang

Laksana TRIIS

#kitamestimenang #TRIIS #HTAA

Selamat Hari Malaysia

Selamat Hari Malaysia 2024

Jom Ikrar Derma Organ

Pelaksanaan e-Patuh

Terdapat 2 mesin ATM yang beroperasi di HTAA iaitu mesin ATM Cimb dan Bank Rakyat yang diletakkan bersebelahan bersebelahan Hospimart. Mesin ini berada di aras bawah bangunan utama. 
Mesin ATM
HTAA menyediakan kemudahan bilik solat untuk kegunaan pengguna Islam dengan menyediakan beberapa surau di lokasi yang sesuai untuk kemudahan pengunjung. Antara lokasi surau ialah Tingkat 4, Bangunan ACC, bersebelahan kafetaria, bersebelahan parking kerete Jabatan Kecemasan dan Trauma dan di wad-wad kecemasan. 
Surau
Salah satu kemudahan yang terdapat di HTAA adalah pasar mini iaitu Hospimart Shoppe. Hospimart menyediakan dua perkhidmatan jualan iaitu menjual pelbagai jenis barang keperluan harian, makanan seperti biskut, buah-buahan, minuman sejuk berkotak/bertin/berbotol, suratkhabar, majalah, buku, 'top-up' dan servis mengecas telefon bimbit
Hospimart Shoppe
Kemudahan ini disediakan untuk pesakit berdaftar yang ingin mengambil ubat yang telah ditetapkan. Ia terletak di luar Lobi Makmur berhampiran Farmasi dan Unit Hasil.
Farmasi Pandu Lalu
Taman-taman ini disediakan oleh hospital  adalah tempat yang menarik untuk pelawat istirehat dan menenangkan fikiran. 
Taman
Kemudahan kamar transit ini disediakan untuk pesakit yang telah dibenarkan discaj sementara menunggu keluarga terdekat datang mengambil. Terletak berdepan dengan Hospitamart di aras bawah Bangunan Utama.
Kamar Transit
Kedai ini terletak bersebelahan lift bangunan utama. Ia dikendalikan & dikenali sebagai Koperasi Kesihatan Kuantan Pahang Berhad. Terdapat pelbagai barangan cenderahati disediakan di sini, juga turut menjual makanan, minuman serta barangan keperluan harian, majalah, suratkhabar dan ‘topup’. Hospital menyediakan 6 lift untuk orang awam dan satu lift khas untuk kakitangan HTAA. 
Koperasi Kesihatan
Bersebelahan kafetaria, terdapat sebuah kedai runcit mini yang turut menjual majalah, suratkhabar, minuman makanan kering dan roti.
Kedai Runcit

 

Jumlah Pesakit Discaj Mengikut Jantina
 Jantina Tahun
2019 2020 2021
Lelaki 24,257 19,982 17,721
Perempuan 31,704 26,076 23,882
Ragu 1 1 4
       
Jumlah Pesakit Discaj Mengikut Sebab    
 Sebab  Tahun   
2019 2020 2021
 Balik Rumah  53,164 43,777 39,215
Mati 1,440 1,227 1,504
Absconded 127 73 47
Pindah Fasiliti 122 223 151
Risiko Sendiri 1,108 757 689
       
Data Tahun
2019 2020 2021
Average Length Of Stay (ALOS) 4.34 4.30 4.66
Bed Occupanct Rate (BOR) 78.13 63.62 66.77
Official Bed 851 851 851

 

 

PROJEK PEMBINAAN DI UNIT REHABILITASI HTAA

Terdapat projek pembinaan sedang berlangsung berhampiran Klinik Perubatan Rehabilitasi. Di atas dasar keselamatan dan bagi memudahkan penurunan pesakit, adalah dilarang sama sekali untuk sebarang kendaraan diletakkan di halaman klinik.

 

GANGGUAN TEKNIKAL TALIAN TELEFON KLINIK PAKAR PSIKIATRI & KESIHATAN MENTAL HTAA

 

VALUE ADDED SERVICE (VAS) JABATAN FARMASI HTAA


  • Garis Panduan 
  1. Buku Panduan Telefon HTAA
  2. Etika Berpakaian dan Penampilan ke Pejabat HTAA
  3. Dasar Keselamatan ICT (DKICT) KKM 
  4. Garis Panduan Norma Baharu
  5. Garis Panduan Pemberian Elaun Khas Kepada Petugas Awam
  6. Garis Panduan Penggunaan Gelaran Pakar Perubatan Perunding
  7. Garis Panduan Tuntutan Bayaran Elaun Lebih Masa (ELM) 
  8. Manual Pengguna Sistem SMRP V2.0
  9. Panduan Amalan Klinikal (Clinical Practice Guidelines)
  10. Panduan Mengurus dan Melaporkan Tindakan Tatatertib 
  11. Panduan PKRC GAMBANG 
  12. Senarai Semak Permohonan Lengkap Permohonan Laporan Perubatan 
  13. Tatacara Pembinaan Google Form

 

  • Borang
  • Unit Sumber Manusia
  1. Proses Permohonan Penggunaan Gelaran Pakar Perubatan Perunding di HTAA
  2. Borang dan Lampiran Permohonan Gelaran Pakar Perubatan Perunding
  • Unit Kejuruteraan
  1. Borang Pendaftaran Asset And Services Information System (ASIS)
  • Unit Khidmat Pengurusan
  1. Letterhead HTAA
  2. Borang Permohonan Penggunaan Peralatan Auditorium/Bilik Mesyuarat
  • Unit Teknologi Maklumat
  1. Borang Permohonan Akses Sistem Aplikasi
  2. Borang Permohonan Peralatan ICT & Talian Rangkaian 
  3. Borang Aduan Pengguna CCIS - Aplikasi
  4. Borang Aduan Pengguna CCIS - Perkakasan
  • Unit Kewangan
  1. Arahan Kerja Lebih Masa (ELM)
  2. Pengesahan Tugas Lebih 8 Jam (ELM)
  3. Borang Tuntutan Bayaran Elaun Lebih Masa (ELM)
  4. Borang Tuntutan Perjalanan Lampiran C 
  5. Borang Caj panggilan Pasca Bayar atau Pra Bayar Khas Khas COVID-19
  6. Borang A (Elaun COVID-19)
  7. Borang B (Elaun COVID-19) 
  8. Borang Elaun Kasut & Jahitan 2023   Baru !!! 
  9. Borang Tuntutan Pemberian ONE-OFF Elaun COVID-19 
  10. Borang Petugas Vaksin
  11. Borang Bayaran Balik Yuran Keahlian Badan Profesional
  12. Borang Bertugas Luar Ibu Pejabat - Lampiran A
  13. Kawalan Dalaman HTAA
  • Unit Psikologi Kaunseling
  1. Borang Rujukan Psikologi Kaunseling HTAA
  • Unit Kualiti
  1. Borang Permohonan Baru C&P Allied Health Professional (AHP1)
  2. Borang Permohonan Baru C&P Pegawai & Pakar Perubatan (CP1)
  3. Borang Permohonan Renewal C&P Allied Helath Professional (AHP5)
  4. Borang Permohonan Renewal C&P Pegawai & Pakar Perubatan (CP5)
  • Jabatan Dietetik & Sajian
  1. Buku Hospital Diet Manual
  2. Borang Aduan Perkhidmatan Makanan
  • Jabatan Patologi
  1. Borang Permohonan Akses Sistem Ward Enquiry / Lab Tracing
  • Jabatan Radiologi
  1. Borang Permohonan Pemeriksaan Radiologi Baharu
  • Jabatan Rekod Perubatan
  1. Borang Permohonan Laporan Perubatan / Laporan Bedah Siasat (KKM/LP/1/2008)
  2. Senarai Kata Singkatan (Abbreviation) di Fasiliti KKM Bil.1/2024

 

  • Soalan Lazim
  1. Soalan Lazim (FAQ) Elaun Khas COVID-19
  2. Soalan Lazim (FAQ) Elaun Khas COVID-19 (Kemaskini 9 April 2020)

 

  • Lain-lain
  1. Surat Edaran KSU KKM - Penambahbaikan Pemberian Elaun Khas COVID-19
  2. Memo Carta Alir BEK&BUJ 2023   Baru !!!
  3. Surat KKM Pemberian Elaun Khas Petugas Penjawat Awam
  4. Surat MOSTI GP Elaun Penjawat Awam

 

Waktu Melawat

Isnin - Ahad | Kelepasan Am
( WAD )
12.30 tengah hari - 02.00 petang
04.30 petang - 07.00 malam
( PICU, NICU, SCN1, SCN2 )
01.00 petang - 02.00 petang
06.00 petang - 07.00 malam
Syarat-Syarat
Hanya 2 pelawat dibenarkan bagi seorang pesakit dalam satu masa 
Boleh dapatkan pas pelawat daripada pengawal bertugas
15 minit masa lawatan
Berumur 12 tahun ke atas 
Tidak digalakkan untuk warga emas dan golongan berisiko
Digalakkan untuk memakai pelitup muka (face mask)
Tidak bergejala
Peraturan ini tidak terpakai untuk wad NICU, PICU, SCN dan Wad Penyakit berjangkit.
*para pelawat perlu memberi ruang kepada perawat untuk merawat jika diperlukan.
*peraturan dan langkah-langkah kawalan ini diambil bagi mengurangkan risiko jangkitan dan menjaga keselamatan semua pihak. Peraturan ini akan dikaji dari masa ke semasa.

Galeri Gambar

Galeri bergambar aktiviti jabatan di HTAA

Galeri Video

Galeri video jabatan

Tips Kesihatan

Tips dan panduan kesihatan umum

Kempen Kesihatan

Makluman bagi kempen kesedaran untuk orang awam yang diadakan dari masa ke semasa

Pautan Agensi


Jabatan Perkhidmatan Awam
         
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia
     
Kerajaan Malaysia
     
MyHealth 
     
Institut Tadbiran Awam Negara 
     
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
     
Kerajaan Negeri Pahang
     
Kementerian Kesihatan Malaysia
     

Panduan Amalan Klinikal
 
                                                                       
 
 

Alamat Kami

Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA)
Jalan Tanah Putih, 25100 Kuantan,
Pahang
Email: htaa[at]moh[dot]gov[dot]my
Telefon: 09-5133333, 09-5133334,
09-5133335, 09-5131881, 09-5572222

HTAA Sepintas Lalu

Peta Lokasi HTAA