UNIT KUALITI

TEL: 09-557 2991

 

PROFAIL

Dr. Nurul Nadiah Puteri binti Abdul Rahim
Ketua Unit

Objektif
Menyelesaikan masalah untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dalam organisasi.


Misi
Menjadi pusat kecemerlangan aktiviti kualiti hospital-hospital Kementerian Kesihatan Malaysia di negeri Pahang.


Visi
Memberi tahap perkhidmatan yang terbaik menerusi pasukan yang berdedikasi dengan bantuan teknologi yang terkini.


Piagam Pelanggan


SKOP KERJA UNIT KUALITI

  1. Akreditasi
    • Menerima arahan daripada Pengarah / Timbalan Pengarah mengenai program-program berkaitan Akreditasi.
    • Menerima arahan daripada Pengarah / Timbalan Pengarah mengenai program-program berkaitan Akreditasi.
  2. Incident Reporting
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan dengan ‘IncidentReporting’.
    • Mengumpul data-data ‘Incident Reporting’ dari semua Jabatan/Unit.
    • Membuat laporan & mengadakan mesyuarat ‘Incident Reporting’.
  3. Clinical Practise Guideline (CPG)
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan CPG
    • Memastikan CPG yang diterima dari KKM diedarkan kepada semuaJabatan/Unit
  4. Credentialing & Privileging
    • Menyelaraskan program ‘Credentialing & Privileging’ KKM & UIA
  5. Kajian Kepuasan Pelanggan
    • Meyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  6. Kajian Kepuasan Kakitangan
    • Menyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  7. Medical Dental Advisory Committee (MDAC)
    • Penyelaras Medical Dental Advisory Committee
  8. Hospital Performance Indicator for Accountability (HPIA) & Key PerformanceIndicator (KPI)
    • Penyelaras HPIA/KPI di peringkat hospital
    • Mengumpul data-data HPIA/KPI dari semua Jabatan/Unit
  9. LEAN Healthcare
    • Penyelaras LEAN Healthcare di peringkat hospital
    • Mengadakan program, bengkel, penerangan mengenai LEAN Healthcare
  10. Quality Assurance Project (QA)
    • Penyelaras semua program, aktiviti & bengkel berkaitan QA

Carta Organisasi Unit

Borang-borang Yang Digunakan

  1. BORANG PERMOHONAN BARU C&P AHP1 (A)
  2. BORANG PERMOHONAN BARU C&P PAKAR MO CP1
  3. BORANG RENEWAL C&P AHP 5
  4. BORANG RENEWAL C&P PAKAR MO CP5

Dokumen Yang Berkaitan

  1. IR 2.0
  2. Form RCA
  3. Layout Buku Incident Reporting 2.0
  4. Presentation IR2.0 MUZ1

Dokumen HPIA & KPI

  1. Garis Panduan HPIA dan KPI Klinikal 2014
  2. Garis Panduan Audit KPI 2022
  3. Annex A FAKTOR SIQ
  4. Surat Garis Panduan Pengurusan SIQ Bagi KPI Sektor Teknikal KKM
  5. Garis Panduan Pengurusan SIQ Bagi KPI Sektor Teknikal KKM
  6. Borang PAF.CPSU.2022
  7. Borang PAR.CPSU.2022
  8. Borang PVF.CPSU.2022
  9. Kamus KPI PKN 2023
  10. KAMUS KPI TPKN (P) 2023 - KAMUS KPI TPKN (P) 2023 - 6.4.23
  11. HPIA TECH SPEC 2023 - HPIA Technical Specifications 2023 19052023
  12. KAMUS KPI KLINIKAL 2023 - Clinical Services KPI Technical Specifications 2023- 12.4.23
  13. Penetapan HPIA 2023 dan Pentunjuk KPI Perkhidmatan Klinikal 2023
  14. Borang SIQ

 

Alamat Kami

Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA)
Jalan Tanah Putih, 25100 Kuantan,
Pahang
Email: htaa[at]moh[dot]gov[dot]my
Telefon: 09-5133333, 09-5133334,
09-5133335, 09-5131881, 09-5572222

HTAA Sepintas Lalu

Peta Lokasi HTAA