UNIT KUALITI

TEL: 09-557 2991

 

PROFAIL

Dr. Nur Azeanny binti Mohd Adzan
Ketua Unit

Objektif
Menyelesaikan masalah untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan dalam organisasi.


Misi
Menjadi pusat kecemerlangan aktiviti kualiti hospital-hospital Kementerian Kesihatan Malaysia di negeri Pahang.


Visi
Memberi tahap perkhidmatan yang terbaik menerusi pasukan yang berdedikasi dengan bantuan teknologi yang terkini.


Piagam Pelanggan


SKOP KERJA UNIT KUALITI

  1. Akreditasi
    • Menerima arahan daripada Pengarah / Timbalan Pengarah mengenai program-program berkaitan Akreditasi.
    • Menerima arahan daripada Pengarah / Timbalan Pengarah mengenai program-program berkaitan Akreditasi.
  2. Incident Reporting
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan dengan ‘IncidentReporting’.
    • Mengumpul data-data ‘Incident Reporting’ dari semua Jabatan/Unit.
    • Membuat laporan & mengadakan mesyuarat ‘Incident Reporting’.
  3. Clinical Practise Guideline (CPG)
    • Menerima arahan dalam semua perkara berkaitan CPG
    • Memastikan CPG yang diterima dari KKM diedarkan kepada semuaJabatan/Unit
  4. Credentialing & Privileging
    • Menyelaraskan program ‘Credentialing & Privileging’ KKM & UIA
  5. Kajian Kepuasan Pelanggan
    • Meyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  6. Kajian Kepuasan Kakitangan
    • Menyediakan & mengedarkan borang-borang ke klinik-klinik & wad-wad yang berkaitan
    • Menyelaras kajian di klinik & wad, serta membuat analisa & laporan kajian
  7. Medical Dental Advisory Committee (MDAC)
    • Penyelaras Medical Dental Advisory Committee
  8. Hospital Performance Indicator for Accountability (HPIA) & Key PerformanceIndicator (KPI)
    • Penyelaras HPIA/KPI di peringkat hospital
    • Mengumpul data-data HPIA/KPI dari semua Jabatan/Unit
  9. LEAN Healthcare
    • Penyelaras LEAN Healthcare di peringkat hospital
    • Mengadakan program, bengkel, penerangan mengenai LEAN Healthcare
  10. Quality Assurance Project (QA)
    • Penyelaras semua program, aktiviti & bengkel berkaitan QA

Carta Organisasi Unit

Borang-borang Yang Digunakan

  1. Borang Permohonan Baru C&P Allied Health Professional (AHP1) 
  2. Borang Permohonan Baru C&P Pegawai & Pakar Perubatan (CP1)
  3. Borang Permohonan Renewal C&P Allied Health Professional (AHP5)
  4. Borang Permohonan Renewal C&P Pegawai & Pakar Perubatan (CP5)

Dokumen Yang Berkaitan

  1. IR 2.0
  2. Form RCA
  3. Layout Buku Incident Reporting 2.0
  4. Presentation IR2.0 MUZ1

Dokumen HPIA & KPI

  1. Annex A FAKTOR SIQ
  2. Borang PAF.CPSU.2022
  3. Borang PAR.CPSU.2022
  4. Borang PVF.CPSU.2022
  5. Borang SIQ
  6. Garis Panduan Audit KPI 2022
  7. Garis Panduan HPIA dan KPI Klinikal 2014
  8. Garis Panduan Pengurusan SIQ Bagi KPI Sektor Teknikal KKM
  9. Surat Garis Panduan Pengurusan SIQ Bagi KPI Sektor Teknikal KKM
  10. HPIA TECH SPEC 2024 - HPIA Technical Specifications 2024
  11. Kamus KPI Klinikal 2024 - Clinical Services KPI Technical Specifications 2024
  12. Kamus KPI PKN 2024
  13. Kamus KPI TPKN (P) 2024
  14. Penetapan HPIA dan Pentunjuk KPI Perkhidmatan Klinikal bagi Tahun 2024

 

Tarikh Kemaskini : 15 November 2024

Alamat Kami

Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA)
Jalan Tanah Putih, 25100 Kuantan,
Pahang
Email: htaa[at]moh[dot]gov[dot]my
Telefon: 09-5133333, 09-5133334,
09-5133335, 09-5131881, 09-5572222

HTAA Sepintas Lalu

Peta Lokasi HTAA