JABATAN FARMASI

Dr. Mastura binti Ahmad
Ketua Jabatan
masturaahmad[at]moh[dot]gov[dot]my

 

a) Farmasi Klinik Pakar : 09-5572669
  - Waktu Operasi : 8.00 pagi - 5.00 petang. (Isnin - Jumaat)
   
b) Farmasi Makmur : 09-5572215
  - Waktu Operasi : 8.00 pagi - 5.00 petang. (Isnin - Jumaat)
   
   Farmasi Makmur/Farmasi Kecemasan 2 : 09-5572215
   - Waktu Operasi : 5.00 petang - 7.00 malam. (Isnin - Jumaat)
                           : 8.00 pagi - 7.00 malam. (Sabtu,Ahad & Cuti Umum)
  PRESKRIPSI DISCAJ DAN KECEMASAN SAHAJA
   
c) Farmasi Kecemasan : 09-5572231
  - Waktu Operasi : 7.00 malam – 8.00 pagi (Setiap hari)

 VISI

- Memberikan perkhidmatan farmasi yang terbaik melalui inisiatif kualiti, penggunaan teknologi dan kolaborasi strategik dengan semua pihak profesional penjagaan kesihatan.

 

MISI

- Menjalankan perkhidmatan farmasi yang profesional dan dinamik bagi memastikan ketersediaan dan penggunaan ubat-ubatan yang selamat, berkesan dan berkualiti secara rasional untuk memenuhi keperluan rawatan pesakit.

 

 

OBJEKTIF

  1. Mengukuhkan sistem bekalan untuk memastikan ketersediaan bekalan perubatan dan ubat-ubatan yang berkualiti dan selamat, dalam masa yang ditetapkan
  2. Memastikan pesakit menerima penjagaan farmaseutikal dan khidmat kepakaran farmasi yang terbaik.

 

PIAGAM PELANGGAN

Farmasi Pesakit Luar

Tidak kurang daripada 95% preskripsi yang diterima di Farmasi Pesakit Luar akan didispens dalam tempoh 30 minit.

 

PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

  1. Unit Farmasi Logistik:Menjalankan proses perolehan, penerimaan, penstoran dan pembekalan ubat, bukan ubat / peralatan pakai buang, serta gas perubatan.
  2. Unit Farmasi Ambulatori: Menyediakan perkhidmatan pendispensan ubat-ubatan kepada pesakit Klinik Pakar, pesakit discaj dari wad dan pesakit dari Jabatan Kecemasan. Unit ini juga menyediakan perkhidmatan Medication Therapy Adherence Clinic (MTAC) dimana perkhidmatan ini melibatkan kolaborasi di antara Pegawai Farmasi dan Pegawai Perubatan dalam memberi penjagaan farmaseutikal kepada pesakit.
  3. Unit Farmasi Pesakit Dalam: Menyediakan perkhidmatan pembekalan ubat-ubatan ke wad, klinik dan unit-unit lain dalam hospital melalui sistem unit dos, sistem ‘top-up’ ubat dan bekalan stok tersedia. Bagi pesakit yang telah didiscaj, perkhidmatan pendispensan dan kaunseling disediakan.
  4. Unit Farmasi Pengeluaran: Menyediakan perkhidmatan rekonstitusi ubat sitotoksik, persediaan nutrisi parenteral, penyediaan ubat bukan steril bagi kegunaan internal dan external yang bukan komersial / tiada dalam pasaran dan proses pembungkusan semula ubat-ubatan internal dan external.
  5. Unit Farmasi Pusat Sumber & Maklumat: Mengendalikan pertanyaan samada secara lisan, melalui panggilan telefon, persendirian atau bertulis berkaitan ubat-ubatan daripada anggota kesihatan dan juga orang awam.
  6. Unit Farmasi Farmakoterapi: Menawarkan perkhidmatan pemantauan pesakit di dalam wad oleh Pegawai Farmasi yang terlibat dalam ‘ward round’ bersama-sama pasukan perubatan yang lain. Pemantauan yang dilakukan adalah merangkumi pemantauan terapeutik ubat, kaunseling ubat-ubatan dan pendispensan ubatan kepada pesakit discaj.

 

CARTA ORGANISASI


PENERBITAN 

  1. Buletin Jabatan Farmasi HTAA
  2. Look Alike Sound Alike (LASA) Jabatan Farmasi HTAA
  3. High Alert Medication (HAM) Jabatan Farmasi HTAA
  4. Formulari Ubat HTAA
  5. Pindaan FUKKM
  6. TALLman & Traffic Labelling HTAA

  

Back To Top

Tarikh Kemaskini : 13 November 2024

Save

Save

Save

Save

Alamat Kami

Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA)
Jalan Tanah Putih, 25100 Kuantan,
Pahang
Email: htaa[at]moh[dot]gov[dot]my
Telefon: 09-5572222

HTAA Sepintas Lalu

Peta Lokasi HTAA