JABATAN PSIKIATRI & KESIHATAN MENTAL
TEL: 09-557 2273
PROFAIL
|
Dr. Hariani binti Ishak |
VISI
Mewujudkan sebuah Jabatan sebagai pusat perkhidmatan Rawatan dan Rehabilitasi psikiatri arah mesra komuniti dan kemasyarakatan.
MISI
Mengintegrasikan nilai-nilai konsep budaya kerja korperat Kementerian Kesihatan Malaysia kearah perkhidmatan yang “Mesra Keluarga”.
OBJEKTIF
- Menyediakan perkhidmatan psikiatri kepada masyarakat sekitar Kuantan dan berfungsi sebagai pusat rujukan bagi zon Pahang Timur serta pusat rujukan tertiari untuk seluruh negeri Pahang.
- Menjalankan program rehabilitasi psikososial kepada pesakit psikiatri luar dan dalam.
- Mengembangkan perkhidmatan psikiatri dengan melakukan lawatan berkala ke hospital-hospital daerah Pekan, Muadzam dan Rompin.
- Mewujudkan perkhidmatan kesihatan mental dalam komuniti melalui pusat kesihatan mental masyarakat (MENTARI) di Klinik Kesihatan Balok.
- Menjalankan aktiviti promosi dan kesedaran kesihatan mental.
- Memberi pendidikan kesihatan mental kepada pesakit, kaum keluarga dan orang awam.
- Mengurangkan stigma dan diskriminasi masyarakat terhadap pesakit psikiatri.
- Memberi latihan kepada kakitangan secara berterusan untuk memenuhi keperluan dan meningkatkan mutu perkhidmatan.
PERKHIDMATAN JABATAN PSIKIATRIK
SECARA AM :
-
Mengdiagnosa Kes-kes yang dirujuk
-
Memberi perkhidmatan rawatan ubat-ubatan
-
Pesakit luar
-
Pesakit Dalam (wad)
-
-
Kaunseling Psikiatri .
-
Pemulihan / Rehabilitasi
-
Perawatan Komuniti
SECARA SPECIFIK :
- Menjalankan Klinik Pakar Psikiatri
- ( Kanak-kanak /remaja / dewasa / wargatua )
- Menjalankan Stress Klinik oleh kakitangan rehabilitasi
- Menjalankan Walk-In Counselling Klinik oleh jururawat
- Merawat pesakit di Wad Psikiatri Dahlia
- Menjalankan Pemulihan Pesakit
- Pusat Bengkel Pesakit
- Pusat Jagaan Harian
- Menjalankan Komuniti Nursing
- “Continue Medical Education” kepada Kakitangan
- Perkhidmatan psikiatri 24 jam. atas panggilan
- Perkhidmatan liasion
- Koordinasi program kesihatan mental
PIAGAM PELANGGAN
-
Tempoh Pendaftaran tidak lebih 20 minit
-
Dari masa temujanji diberi, tunggu rawatan atau jumpa doktor tidak lebih 40 minit
-
Jumlah pesakit – 64 orang
-
Bilangan paramedic/jururawat – 6 orang
-
Tempoh rawatan – tidak melibihi 60 minit
-
Urusan tenujanji – tidak melibihi 10 minit
Pelanggan hendaklah mematuhi tarikh dan masa temujanji yang telah ditetapkan. Sebarang permohonan pertukaran tarikh dan masa tenujanji hendaklah dimaklumkan lebih awal kepada petugas klinik.
Tarikh Kemaskini : 7 Ogos 2024