UNIT TERAPI PERTUTURAN DAN BAHASA (SPEECH)

Tel : 09-557 2771

 

PUAN NUR FAZILAH BINTI MOHD SHAHARUDDIN
KETUA UNIT


Pendahuluan

Perkhidmatan Pemulihan Pertuturan-Bahasa adalah satu perkhidmatan yang diberikan kepada individu yang mengalami kecelaruan pertuturan, bahasa, suara, komunikasi, penelanan dan feeding.

Khidmat ini merangkumi :

  1. Penilaian dan diagnosis pertuturan-bahasa dan penelanan
  2. Intervensi pertuturan-bahasa dan penelanan
  • Konsultasi pertuturan-bahasa dan penelanan
  1. Pencegahan dan pendidikan pertuturan-bahasa dan penelanan
  2. Dokumentasi kes pertuturan-bahasa dan penelanan
  3. Kolaborasi dan rujukan kepada profesional lain

Perkhidmatan ini diberikan oleh Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan) iaitu profesional yang berkelayakan mengendalikan individu yang mengalami kecelaruan pertuturan, bahasa, suara, komunikasi, penelanan dan feedingmelalui penilaian, diagnosis dan intervensi yang bersesuaian.

Visi

Perkhidmatan Pemulihan Pertuturan-Bahasa akan memberikan perkhidmatan terapi pertuturan-bahasa dan penelanan yang terbaik kepada semua pesakit demi menjamin kualiti hidup yang lebih sempurna.

Misi

  1. Perkhidmatan Pemulihan Pertuturan-Bahasa akan memberi terapi pertuturan-bahasa dan penelanan yang berkualiti secara berterusan kepada pesakit.
  2. Pesakit akan diberi rawatan yang bersesuaian dalam persekitaran yang mesra dan kondusif.
  3. Kerahsiaan pesakit dihormati dan dipelihara oleh kakitangan yang profesional, penyayang dan kerja sepasukan.
  4. Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan) sentiasa dinamik bagi meningkatkan kepakaran dan pengalaman dengan menghadiri program latihan secara berterusan.

Objektif

  1. Kualiti hidup individu bermasalah pertuturan, bahasa, komunikasi dan penelanan meningkat melalui program intervensi awal, konsultasi dan program pendidikan berterusan.
  2. Kesedaran masyarakat awam mengenai masalah pertuturan bahasa, komunikasi dan penelanan serta rawatan yang tepat dan bersesuaian meningkat.

Piagam Pelanggan

  1. Memberi perkhidmatan yang cekap di dalam persekitaran yang mesra dan kondusif.
  2. Memberi perkhidmatan terapi pertuturan-bahasa dan penelanan kepada pesakit yang dirujuk oleh pengamal perubatan mengikut temujanji serta giliran dalam masa dan tempoh yang telah ditetapkan.
  3. Memastikan pesakit diberi temujanji berikutnya (jika perlu) dan memberi program latihan di rumah selepas tamat sesi rawatan.
  4. Memastikan bahawa;
    1. Pesakit dalam yang dirujuk dilihat/dirawat dalam tempoh 3 hari bekerja.
    2. Pesakit luar dilihat/dirawat dalam tempoh 15 minit – 45 minit mengikut masa temujanji yang ditetapkan.

Sumber Manusia

1. Pn. Nur Fazilah binti Mohd Shaharuddin Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan) U41
2. Pn. Chai Yi Min Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan) U41

Jadual Klinik

HARI MASA PESAKIT
ISNIN PAGI ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
  PETANG ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
SELASA PAGI ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
  PETANG ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
RABU PAGI ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesBaru)
  PETANG ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesBaru)
KHAMIS PAGI ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
  PETANG ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
JUMAAT PAGI ·         TerapiPertuturan Bahasa (KesUlangan)
  PETANG ·         Pengurusan.

 Tarikh Kemaskini : 6 November 2024

Alamat Kami

Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA)
Jalan Tanah Putih, 25100 Kuantan,
Pahang
Email: htaa[at]moh[dot]gov[dot]my
Telefon: 09-5572222

HTAA Sepintas Lalu

Peta Lokasi HTAA