UNIT PENYELIAAN PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN
TEL: 09-557 2222 samb. 2448
PROFAIL
![]() |
En. Mohd Helmi bin Yazid Ketua Penolong Pegawai Perubatan U44 helmiyazid[at]moh[dot]gov[dot]my |
PENGENALAN
VISI
Untuk menjadikan sebuah pusat kecemerlangan dalam perkhidmatan pengurusan pesakit dan latihan perubatan secara menyeluruh.
MISI
Melaksanakan perkhidmatan dengan berlandaskan ciri – cirri Budaya Korporat Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu Professionalisme, Khidmat Penyayang dan Kerja Berpasukan.
OBJEKTIF
Melaksanakan, meningkatkan kualiti perkhidmatan, mengadaptasikan, menterjemah dan mengaplikasi maklumat saintifik/ klinikal kepada Penolong Pegawai Perubatan di peringkat hospital.
Merangkumi aspek – aspek penilaian berterusan seperti:
- Memastikan perkhidmatan Penolong Pegawai Perubatan mencapai piawaian yang sentiasa mesra pelanggan dan bergerak secara komprehensif dan kolektif mencapai kecemerlangan.
- Membudayakan penambahbaikan berterusan dengan penekanan kepada tugas klinikal, sikap dan amalan penyayang, pendidikan berterusan, kerja berpasukan dan professionalisme.
- Meninggikan daya perolehan imput dan output serta menjamin nilai – nilai budaya kerja yang baik.
- Berusaha dari masa kesemasa memantau dan membaiki mutu perkhidmatan Penolong Pegawai Perubatan dalam tugas klinikal supaya mencapai taraf kesihatan yang lebih tinggi, efektif, cekap, efisyen dan teratur.
- Konsentrasi sepenuhnya bagi memastikan semua Penolong Pegawai Perubatan mempunyai kemahiran melalui perkongsian pintar dan berasaskan ICT dalam bidang perubatan dan kesihatan.
SKOP PERKHIDMATAN
1 Pengurusan Sumber Manusia.
1.1 Perjawatan pegawai (Database)
1.2 Permohonan Perjawatan Baru (Anggaran Belanja Mengurus)
1.3 Penempatan / Penempatan semula pegawai
1.4 Pengagihan pegawai
1.5 Tatakelakuan pegawai
2 Pentabiran
Mesyuarat berkala Unit Penyeliaan Penolong Pegawai Perubatan dan mesyuarat jabatan Hospital.
2.1 Kewangan / Peruntukan Modal Insan
2.2 Perolehan / Aset
3 Penyeliaan Klinikal (Clinical Supervision)
’Standard Operating Procedure’ (SOP yang dikeluarkan oleh Lembaga Pembantu Perubatan mengikut akitivit) dan CPG Kementerian Kesihatan Malaysia.
3.1 Dokumentasi klinikal
3.2 Kawalan jangkitan / infeksi
3.3 Audit Klinikal
3.4 Keselamatan Pesakit (Patient Safety)
4 Perkhidmatan Rawatan Pra Hospital dan Ambulans Kecemasan
4.1 Pusat Panggilan Ambulans Kecemasan (MECC)
4.2 Intrafasiliti dan Interfasiliti
4.3 Pasukan Perlindungan Perubatan (Medical Standby)
PIAGAM PELANGGAN
KETUA PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN JABATAN / UNIT TAHUN 2024
Diharapkan semua Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan Kesihatan sentiasa bersedia menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan penuh efisyen serta memberi perkhidmatan yang terbaik di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.
Tarikh Kemaskini : 14 November 2024
Save
Save